Hiken = gezond!

Hiken = gezond!

Dat wandelen en hiken leuk is om te doen wisten we natuurlijk al. Maar dat het ook gezond is, wist je dat al? Dagelijks een half uurtje lopen, dat is het beste voor je hart en longen want die worden er namelijk sterker van maar het is ook goed voor je humeur. Zeker als je het samen met vrienden doet.

Waarvoor is wandelen nog meer gezond?

…VOOR SPIEREN EN BOTTEN

Wandelen versterkt de spieren en botten en vermindert daardoor de kans op osteoporose (botontkalking). Door botten regelmatig te belasten worden ze niet alleen sterker, wie veel loopt bouwt zelfs nieuwe botmassa op. Wandelen is ook goed voor het kraakbeen, het elastische weefsel tussen de botten. Veel ouderen merken dat ze pijn hebben als ze hun gewrichten draaien, bijvoorbeeld bij het dansen. Door weinig te bewegen is het kraakbeen in de gewrichten dunner geworden. Wandelen helpt het kraakbeen op te bouwen en daardoor soepeler te bewegen.

…VOOR HART EN BLOEDVATEN

Dagelijks minstens een half uur wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed. Ook verbetert het de conditie van hart en bloedvaten. Het risico op hartproblemen daalt al met 50 procent als mensen één uur per week actief zijn.

…VOOR DE LONGEN

Wie veel wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen.

…VOOR DE HERSENEN

Bij mensen die hun hele leven lichamelijk (en geestelijk) actief blijven, vermindert de kans op Alzheimer met 20 tot 50 procent. Ook voor wie al dementeert, is wandelen gezond. Wandelaars zijn opgewekter en hun geheugen functioneert beter.

…TEGEN DEPRESSIE

Wandelen werkt tegen stress en depressieve gevoelens. Angststoornissen nemen met bijna de helft af.

…VOOR DE NACHTRUST

Wandelen is ook goed voor de biologische klok, waardoor in- en doorslapen beter lukken. Ook de kwaliteit van de slaap verbetert.

…TEGEN OVERGEWICHT

Een uur stevig doorlopen (5 kilometer per uur) kost ongeveer 240 kilocalorieën. Wie dagelijks een half uur wandelt, kan dus flink afvallen: één kilo in twee maanden en zes kilo in een jaar.

…VOOR DE DARMEN

Dagelijks wandelen stimuleert de stofwisseling en is goed tegen darmverstopping.

Nadat ik dit wist moest ik gelijk terug denken aan mijn eigen hike in de Himalaya (Nepal), dit was één van de bijzonderste ervaringen ooit in mijn leven, je loopt in de natuur en bent echt één met de natuur vooral als je zeiknat bent geregend en voorlopig nog niet kan douchen.

Voor dit artikel vroeg ik een aantal reisvriendinnen over hun hike in de Himalaya en zij vertelde mij vervolgens deze waardevolle herinneringen:

  • Zij kregen waardering voor de dragers die zo hopla even naar boven rennen met 40 kg, terwijl zij met 1 kg al nauwelijks omhoog kwamen
  • Zij wilde graag pizza gaan eten op 4130 m maar, dat bleek achteraf niet een heel goed plan!
  • Zij werden ook erg creatief met vuilniszakken, omdat die ene mooie Goretex jas je toch niet helemaal droog houd tijdens een stortbui.
  • Zij kwamen tijdens een wandeltocht/hike hele stoere mannen tegen, maar dat zij al in hun broek schijten van het idee van hoogteziekte.
  • Dat zij als vriendinnen ook echt door en door gaat leerde kennen, het enige wat je namelijk kom doen was praten en elkaar steunen. Samen sta je sterk!
  • Daarnaast kregen zij ook echt weer waardering voor een douche, een normale wc, een normaal bed en zelf een normaal huis als je tijdens een hike in de Himalaya alleen maar in blokhutjes hebt geslapen wat overigens wel een super bijzondere ervaring is!
  • Dat zij erachter kwamen wie welke rol in nam van waardevolle vriendin, de één was de radio, de andere degene die altijd achteraan loopt vanwege wat lichaamsgassen , de andere was de coach en zo waren er diverse rollen en waardes in een groep.
  • Maar ook de uitspraak Dahl Bat Power, 24 Hour.. Dat deze eigenlijk maar voor korte duur was, en dat terwijl zij dit alle dagen (minstens 2x op een dag) aten.
  • Maar vooral het gevoel dat je het samen doet en dat het cadeautje wat je op de top van de berg zult vinden, dat is de reden waarom zij deze hike maakten!

Deze diashow vereist JavaScript.

Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door AS TOLD BY Tessa, Mareike en Kim

By | 2017-10-20T09:27:15+00:00 september 26th, 2016|As told by, Gezondheid, Nepal, Reistips, Reizen|1 Comment

One Comment

  1. Tessa 27/09/2016 at 19:01

    Haha heel leuk

Comments are closed.